Wedstrijdschema - Fluiten & Jureren

1. Schema

Hierbij het meest recente wedstrijd- en takenschema:

Wedstrijdschema 2

Op 08 december zijn laatste wijzigingen doorgevoerd.

2. Wie worden ingedeeld?

Houd deze pagina in de gaten. Hier wordt het schema gedeeld waaruit duidelijk wordt wie er moeten tafelen en jureren.

• Jeugdleden worden individueel ingedeeld in dit schema. Fluiten en jureren is voor hen dus een individuele verantwoordelijkheid.
  • Seniorenteams worden op teamniveau ingedeeld. Als team verdelen zij de taken onderling.

Zorg altijd zelf voor vervanging als je ingedeeld staat, maar niet aanwezig kan zijn. Als je dat niet doet dan riskeer je een boete of zelfs schorsing. Samen zorgen we ervoor dat alle wedstrijden op goede manier geleid en ondersteund worden!

Iedereen vanaf U16 en ouder die wedstrijden speelt bij Apollo Amsterdam wordt ongeveer 8 keer per jaar ingedeeld om te fluiten en jureren. Heb je nog geen scheidsrechter-F diploma, dan moet je ook de F-cursus volgen. Info over deze cursus krijg je via de jeugdcommissie.

Seniorenleden fluiten en jureren bij seniorenwedstrijden. Meestal sluit het aan op een thuiswedstrijd, maar soms moet je apart naar de Apollohal komen. Je wordt ingedeeld door de schemamaker. Daarnaast worden alle seniorenleden opgesteld om een aantal jeugdwedstrijden te fluiten

Jeugdleden (vanaf U16) fluiten alleen bij jeugdwedstrijden en fluiten altijd samen met een senioren lid.  Vanaf 15 jaar zijn ze verplicht een scheidsrechter diploma te halen. De organisatie en de kosten zijn voor Apollo Amsterdam. Daarnaast moeten ze ook leren te jureren. De speler is er altijd zelf verantwoordelijk voor dat hij/zij weet wanneer er fluit- of jureertaken zijn. Als een speler niet kan, dan dient hij/zij zelf voor vervanging te zorgen.

3. Boetes

Boetes die door NBB worden opgelegd aan Apollo Amsterdam worden doorberekend aan de betreffende spelers of teams. Betaling dienen door de speler zelf te worden voldaan. Het gaat hierbij zowel om kleine boetes (verkeerd lidnummer, ontbreken coachnaam, verkeerd tenue etc.) als om grotere bedragen (diskwalificerende fout, niet opdagen team, gestaakte wedstrijd etc.).

Bij niet komen fluiten of jureren of als hij/zij niet voor vervanging heeft gezorgd zullen we de volgende boetes opleggen:

• Bij 1e keer NO boete €   7,50
  • Bij 2e keer NO boete € 15,00
  • Bij 3e keer NO wedstrijd schorsing
  • Bij 4e keer NO royement

Voor senioren is de boete:

• Bij 1e keer NO boete € 22,50
  • Bij 2e keer NO boete € 22,50 + 1 wedstrijd schorsing
  • Bij 3e keer NO boete € 22,50 + royement

4. Handleiding tafelen

Hierbij de handleiding voor het tafelen. Af en toe zijn er ook tafelcursussen voor ouders (en spelers). Mocht je behoefte hebben aan een (opfris-)cursus, laat het ons dan weten:

Instructieboekje tafelen

Vanaf 2018 gaan we aan de slag met administreren en tafelen. Zie hier een aantal handige filmpjes waarin wordt uitgelegd hoe makkelijk dat is. Als je de filmpjes full screen wil zien, klik dan op de de tekst "Youtube" je

Hoe geef je via de telefoon als team je spelers en coach op die de wedstrijd gaan spelen?

Hoe moet de scheidrechter de legitimaties controleren?

Maar hoe vul je het wedstrijdverslag dan in middels het digitaal scoreformulier? Om dit te snappen zijn hieronder twee filmpjes beschikbaar. Vooral filmpje twee is wat ons betreft handig om te bekijken omdat het een wat meer praktische uitleg biedt. Omdat dit filpje door een andere vereniging is gamaakt vragen we je wel om alle verenigingsspecifiek informatie te negeren.

Nog meer weten over alle digitale ondersteuning vanuit de Nederlandse Basketbal Bond (NBB)? Kijk dan even op hun website